PRIORITEITEN STELLEN OM SUCCESVOL TE WORDEN? Het is zo makkelijk om de druk te laten oplopen. Er zijn genoeg mensen die iets van je willen. Genoeg dromen die je wil bereiken. Genoeg activiteiten die je aandacht vragen. Genoeg te doen.
Na de zomervakantie of in januari starten we opnieuw met frisse moed en vol goede bedoelingen, maar al snel voelen we ons weer overweldigd en bevinden we ons wederom op die te grote berg met werk. In deze blog 4 tips over het stellen van prioriteiten. Een essentiële eigenschap op de weg naar succes.
- Kies op basis van het doel van je bedrijf
Er is een verhaal van een vuurtorenwachter die maandelijks een voorraad olie toebedeeld kreeg om het vuur in de toren brandende te houden. Op een nacht kwam er een vrouw bij hem die de olie nodig had om haar gezin warm te houden. Een andere keer kwam een vader om wat olie voor een lamp. Weer een ander had olie nodig om een wiel te smeren. Alle verzoeken leken legitiem, dus besloot de vuurtorenwachter om aan iedereen olie te geven. Op het einde van de maand was zijn olie op en ging het lichtbaken uit. Die nacht sloegen diverse schepen tegen de rotsen. De man was vergeten met welk doel hem de olie was gegeven: om dat licht brandende te houden.
Welk doel dien jij met je bedrijf? - Wees pro actief in het plannen
Elke persoon is of pro-actief of reactief als het op planning aankomt. De vraag is niet: “Zal mijn agenda volraken?”, maar “Wie zal mijn agenda gaan invullen?”
E.M. Gray schrijft in een essay: “Succesvolle mensen doen die dingen waar mislukkelingen een hekel aan hebben. Niet dat mensen met succes dat soort dingen wel leuk vinden, maar ze kunnen hun afkeer ondergeschikt maken aan hun doel. Jij hebt de mogelijkheid, de verantwoordelijkheid en de wil om een keuze te maken wat je wel of niet doet met de tijd die je gegeven is. Besteed die tijd aan wat belangrijk is!
Wat is belangrijk om nu aandacht te geven? Welke actie draagt effectief bij aan het bereiken van mijn (bedrijfs)doel? - Focus op je klant
De meeste mensen kunnen wel prioriteiten stellen, wanneer ze moeten kiezen tussen goed of kwaad. De moeilijkheid begint als het twee goede opties zijn. Twee dingen die belangrijk zijn. Stel jezelf dan de vraag: welke optie zal meer voordeel voor de klant brengen? Te vaak handelen wij als de winkelier die zo druk was om zijn winkel schoon te houden, dat hij nooit toekwam aan het openen van de toegangsdeur. De echte reden om een winkel te houden is om klanten te ontvangen, niet om schoon te houden!
Welke optie zal meer voordeel voor mijn klant brengen? - Leer nee te zeggen
Elke ja tegen het ene, is tegelijkertijd een nee tegen het andere. En ja dat weet je en dat is niet nieuw, maar weet je het ook als je kiest wat je aandacht geeft en wat niet? Laat je dit echt je gedrag beïnvloeden? Durf je jezelf toestemming te geven om nee te zeggen?
Succesvolle mensen hebben geleerd om nee te zeggen en om te kiezen. Er zit maar 24 uur in een dag, 7 dagen in een week. Ga zorgvuldig met deze tijd om en zeg ook eens nee.
Met welke activiteit of verantwoordelijkheid ga ik stoppen?
Prioriteiten zijn vloeibaar. Ze veranderen voortdurend en blijven aandacht vragen. John Maxwell schrijft: “Prioriteiten die op de juiste plaats staan, bevinden zich altijd op ‘het scherpst van de snede’. Prioriteren is dan ook niet een eenmalige actie, maar het vraagt onderhoud.
Wil jij weer baas worden over je kostbare tijd? Kom naar de training PERSOONLIJK LEIDERSCHAP – Effectief kiezen waar je je tijd aan geeft van Peer Academy (her)ontdek waarom je doet wat je doet.
bron: peeracademy